Varo tietojenkalastelua

Netissä ja sähköpostissa voi törmätä tapauksiin, joissa joku yrittää onkia selville käyttäjätunnuksia tai salasanoja. Usein nämä huijarit esiintyvät jonkin yrityksen nimissä vaikuttaakseen luotettavilta. Huijauksia on yritetty esimerkiksi joidenkin pikavippiyritysten nimissä.

Mikäli huijauksen kohteeksi joutunut antaa pyydetyt tiedot tai käyttäjätunnukset, niitä käytetään hyvin usein rikollisiin tarkoituksiin, kuten rahan nostamiseen uhrin pankkitililtä tai pikavipin ottamiseen hänen nimissään.

Huijausyritystä voidaan tehostaa kiireellisellä uhkauksella: väitetään esimerkiksi, että uhri on menettämässä luottotietonsa.

Jotta välttyy huijauksilta, kannattaa netissä olla erityisen tarkkana silloin, kun tunnuksia kysellään sähköpostilla tai tekstiviestillä. Sähköpostissa voi olla myös linkki, joka johtaa väärennetylle kirjautumissivulle. Jos epäilet sähköpostia huijaukseksi, älä klikkaa linkkiä vaan kirjaudu palveluun sen verkkosivujen kautta.

Luotettavat pikavippifirmat käyttävät kirjautumissivuillaan yleensä salattua yhteyttä (https) ja digitaalista sertifikaattia, joka varmistaa sivun aitouden.

Ole sähköpostia saadessasi tarkkana, jos suomalainen yritys lähettää yhtäkkiä englanninkielisen viestin tai viestissä on omituisia kielivirheitä, jos et tunnista viestin lähettäjää, jos viestin aihe on outo tai viestissä on epäilyttävä liitetiedosto. Omia salasanoja ja pankkitunnuksia ei saa koskaan kertoa tai luovuttaa toiselle henkilölle.

Tähän liittyvät artikkelit